در دیدار نماینده مردم اردکان و وزیر نیرو؛

نامجو: نمی گذاریم پروژه های صنعتی بواسطه کمبود تخصیص آب با تاخیر در بهره برداری مواجه شوند

تابش : نگاه مجلس به تامین بودجه مورد نیاز پروژه های آب،برق و فاضلاب کشور مثبت و واقع گرایانه است

نماینده مردم اردکان و رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: مجلس نگاه مثبت و واقع گرایانه ای به تامین بودجه مورد نیاز پروژه های آب،برق و فاضلاب بعنوان اساسی ترین زیرساختهای لازم برای توسعه و پیشرفت بخشهای مختلف دارد.
در ملاقات نماینده مردم اردکان و وزیر نیرو راهکارهای تامین کمبود آب بخش صنعت و کشاورزی شهرستان اردکان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این دیدار که مدیران صنایع و برخی مسئولان پروژه ها نیز حضور داشتند،نماینده مردم اردکان در ابتدا با اشاره به قرار داشتن اردکان در منطقه ای کویری ،اهمیت رفع مشکل کمبودآب و بهبود مديريت مصرف آب در بخش كشاورزي این شهرستان را یادآور شد و با بیان اینکه چندی پیش با اقدامات مثبتی که انجام شد و اخذ مجوز انتقال آب به باغات پسته و جابجایی چاه های کشاورزی ،این باغات جان دوباره ای گرفتند ،خواست تا بنا به پیگیریهای قبلی و اهمیت موضوع نسبت به صدور مجوز جابجایی چاههای دیگری که وضعیت مشابهی دارند اقدام عاجلی صورت گیردتا کشتخوانهای پسته این شهرستان از خطر خشک شدن نجات یابند.
تابش افزود:با شرایط سخت کویر و کم آبی نمی خواهیم کشاورزی را بیش از پیش توسعه دهیم ولی حفظ این باغات با قدمت بالا که اکنون به عنوان مجموعه ای ارزشمند از نظر ژنتیکی در سطح کشور مطرح و همچون کمربند سبزی در اطراف شهر می باشند بسیار اهمیت دارد و اگر حتی از دیدگاه اقتصادی به این باغات نگریسته نشود ،وقتی دولت سالانه مبالغ زیادی را برای مقابله با شنهای روان و ﺗﻘﻮﻳﺖ ﭘﻮﺷﺶ ﮔﻴﺎﻫﻲ هزینه می کند ،حفظ این باغات از این منظر نیز حائز اهمیت فراوان است.
تابش در بخش دیگری از سخنانش تامین آب صنایع شهرستان را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: این صنایع و پروژه های مهمی که بهره برداری از آنها منشا تحول در منطقه و کشور خواهد بود با کسب موافقت اولیه از وزارت نیرو به مرحله اجرا درآمده که برخی قراردادهای لازم را نیز به انجام رسانده اند و باید برای حمایت از این سرمایه گذاریهای عظیم و عمل به تعهدات گذشته و جلوگیری از وقفه در بهره برداری از آنها ،وزارت نیرو اقدامات لازم درخصوص تامین کسری آب مورد نیاز را انجام دهد.
برقرسانی به واحدهای بزرگ صنعتی از جمله فولاد ارفع،تسریع در ایجاد نیروگاه 800 مگاواتی با مشارکت بخش خصوصی و واحدهای فولادی از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود.
محمدرضا تابش همچنین با اشاره به توافق صورت گرفته جهت اجراء پروژه خط دوم انتقال آب به استان یزد و موافقت کلی وزیر و تشکر از این اقدام مهندس نامجو،از کاهش تخصیص سهمیه آب به استان یزد به نصف ابراز گلایه کرد و خواستار برطرف شدن این امر و تسریع در آغاز عملیات اجرایی این پروژه گردید.
وی نگاه مجلس به تامین بودجه مورد نیاز پروژه های آب،برق و فاضلاب بعنوان اساسی ترین زیرساختهای لازم برای توسعه و پیشرفت را مثبت و واقع گرایانه دانست.
وزیر نیرو نیز در این دیدار با تشکر از حمایتهای مجلس از بخش انرژی کشور و صنعت آب و فاضلاب در قانون برنامه پنجم توسعه کشور ،خواستار تداوم این حمایتها و پیش بینی تامین کسری بودجه مورد نیاز پروژه های این وزارتخانه در بودجه سال 1390 شد.
مجید نامجو همچنین نسبت به تامین کسری آب صنایع مستقر در اردکان قول مساعد داد و گفت: نمی گذاریم هیچ پروژه صنعتی بواسطه کمبود تخصیص آب با تاخیر در بهره برداری مواجه شود.
وی از معاون مربوطه خواست تا نسبت به صدور مجوز جابجایی چاه های آب کشاورزی برای جلوگیری از خشک شدن باغات پسته با توجه به قوانین موضوعه قانون جدید مصوب مجلس راهکارهای عملی را پیدا کند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا